mandag den 30. april 2012

Pileflet: Æggekurv.

Mit mål med dette udfordringsprojekt er at kunne flette en æggekurv, som er håndværksmæssigt i orden. Jeg følger opskriften i Sine Jacobsens bog "Pileflet for begyndere" Første trin er at forme en ring, som er det bærende element i denne kurv. Ringen samles med ståltråd eller en tynd pil, jeg bruger pil, da det virker mest autentisk. Når ringen er samlet påsættes stagerne, som er de pilegrene, der flettes på.

 Her ses ringen, påsat de første tre stager. Ringen skal egentlig være oval, men den holder
ikke faconen af sig selv. Dette retter sig dog efterhånden. Det er svært at montere stagerne, som skal være af en forholdsvis kraftig pil, altid kraftigere end flettepilen, .


Når de tre første stager er sat på, starter man med at flette. Når der er flettet et stykke, isættes de to næste stager, ved at spidse dem og skubbe dem op i det flettede. 


 Selve fletningen går som en leg, det sværeste var at isætte stagerne, det er dem, som former kurven, så de skal både have den rette længde og form fra starten. Pilen flettes med rodenden først, og der overlappes et stykke hver gang. Enderne stikker ud på undersiden, da det er en flad kurv. I dybe kurve lader man enderne stikke ud indvendigt.


Der flettes jævnt fra begge ender, så kurven ikke trækker sig skæv. Det er ret tidskrævende, men jeg går helt i flow, og kan næsten ikke få stoppet igen. Tankerne flyder frit mens der flettes og jeg forstår, hvorfor pileflet blev brugt i terapien på Middelfart Psykiatriske Hospital, (museumsopgaven) det virker beroligende for sjæl og sind!


 Da fletningen er færdig skal hanken monteres. Det gøres ved at stikke pil ind i fletningen  og derefter sno dem rundt om hinanden.


Den færdige æggekurv. Jeg er virkelig overrasket over, at den er så vellykket, jeg havde regnet med at skulle lave flere forsøg for at kunne lave et pænt eksemklar, og har blødt meget mere pil op. Men frem for at lave flere æggekurve som planlagt, vil jeg i stedet prøve kræfter med en dybere og dermed sværere model.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar