torsdag den 3. maj 2012

Pileflet: Dyb kurv

Efter at have flettet æggekurven vil jeg nu forsøge mig med en dybere kurv. Jeg bruger en ring i ca samme størrelse, men stagerne jeg påsætter er noget længere. Det er stadig dem, der volder problemer. Nu har jeg dog læst mig frem til, at man kan skære dem lidt tyndere, så de er nemmere at bøje rundt om ringen.


 På  stagen th. kan man se, at der er skåret noget af stagen. Det er dog stadigt vanskeligt at få dem til at blive siddende fast i den ene side, mens man vrider og trækker i dem i den anden. Her kunne en hjælpende hånd have været en stor fordel!

 Der startes igen med tre stager, og efterhånden som fletningen skrider frem øges antallet ved at stikke dem op i det allerede flettede. Da de denne gang skal være noget længere for at kurven kan blive dyb, er det endnu sværere at få dem parvis lige lange, og med samme facon. Det går ikke så let denne gang, som med æggekurven.


Så snart stagerne er på plads kører det bare. Denne gang placerer jeg rodenderne på indersiden af kurven, da ydersiden bliver den mest synlige.


Denne gang får kurven håndtag istedet for hank. Det er nemt, man vender bare på sidste stage, så kommer de helt af sig selv.


Den færdige kurv. Den er ikke så vellykket som den første, den er skæv, ringen er ikke helt rund mere, da den er skredet i sammenbindingen, og nogle af stagerne har været for tynde og fået små knæk, hvilket giver et ujævnt flet. Til gengæld har jeg lært mere af at flette denne kurv, da det er sine fejl man lærer af. Jeg regner med at bruge den som basis for en "købmandskurv" en dag, fyldt med vin, chokolade og andre gode sager og pænt pakket ind i folie er den fin nok, og så slipper jeg for at se mere på den! :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar