søndag den 19. februar 2012

Fremstilling af hytteost.

1. del af  "Fra jord til bord" - opgaven lyder på at fremstille et mejeriprodukt efter opskrift udleveret på seminariet. Jeg valgte opskriften med hytteost.

 Ingredienslisten er simpel:
 2 liter sødmælk, 1/4 liter kærne, 1/4 tsk. salt og 2 ml. osteløbe.
+ evt. fløvedressing bestående af piskefløde og salt.


 De 2 liter sødmælk varmes op til 32 grader , kærnemælken tilsættes
og så skal den stå tildækket en time og helst holde varmen...


 Derefter tilsættes osteløben. Den portion jeg fik udleveret på seminariet var bortløbet
 da jeg kom hjem, så jeg investerede selv i en flaske. Til den beskedne pris
af 49 kr får man osteløbe nok til 40 kg. ost! :-)



 Så står den under låg i en time igen mens mælken koagulerer.


Så skal den skæres i tern på 1x1x1 cm... Hvordan det er meningen,
 at man skal skære de vandrette lag i gryden, stod der ikke noget om.
Jeg forsøgte at skære lidt skråt på kryds og tværs,
  så mine tern blev ret uregelmæssigt aflange.


 Så skal osten varmes forsigtigt op til 50 grader over mindst 20 min.
 Herved bliver vallen frigjort.



 
 Herefter skal vallen sies fra, og ostekornene skylles i rigeligt koldt vand,
og de største korn deles med fingrene. Mit produkt er ikke så ensartet
 som den man er vant til at se, og det smager ikke af ret meget.
 Der er nok en grund til, at der skal tilsættes dressing... 


 Vallen, ca. 1,5 liter.  Kan bruges til brødbagning.


 Det færdige resultat tilsat flødedressing for at få det til at smage af noget mere.
 Hytteost kan fryses, så den ene bakke bliver medbragt på næste
seminarieindkald til smagsprøver.


Dagen efter, søndag morgen, er der frisk, hjemmegjort hytteost til morgenbrødet.
 Med en klat syltetøj på toppen er det en luksusspise,
og at det er hjemmelavet gør selvfølgelig,
at det smager endnu bedre! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar