tirsdag den 28. februar 2012

Ler

Efter lidt vanskeligheder med at skaffe ler pga kulden (forhandleren ville ikke sende det, da det frøs så hårdt om natten, hvilket ville ødelægge strukturen i leret) fik jeg endelig leveret en pakke. På seminariet havde jeg lavet 3 af opgaverne: En ting der ligner noget det ikke er, en tallerken og en ting til rakubrænding.

Denne lerting skulle egentlig have været en kop. Jeg forsøgte at pølse den op, men efterhånden som jeg arbejdede med den, blev den større og større og kom til at ligne en skål. Inspireret af den video vi tidligere havde set, blev den herefter pyntet som en hat...

   - en meget klædelig hat, som det ses her! ;-) Tak til Heike, som lagde hoved til! :-)


En tallerken...


Et lille hoved til rakubrænding.
 

Her er første projekt lavet hjemme. En kop under produktion, denne gang i pladeteknik.


Den færdige kop, pyntet med aftrykket af et efeublad.


 Næste projekt var en frivillig ting, valgt efter lyst. Jeg havde lyst til at lave en vase, skabt som et par fødder. Først formes fødderne nogenlunde.


 Så laves underbenet i pladeteknik, og limes på.


Til sidst pudses det hele af, og fødderne får negle og færdig form. Oprindelig var det meningen, at der kun skulle være én vase, og at underbenene skulle limes sammen. Men da det kom til stykket skiftede jeg mening. 2 vaser er mere fleksibelt, de kan desuden stilles i forskellige positurer og de  kan både stå enkeltvis og samlet, alt efter hvor stor buketten er. Så dette er det endelige resultat.

 

1 kommentar: